dinsdag 23 februari 2010

geld

Waarom draait bijna de hele maatschappij om geld??
Waarom kunnen we niet gewoon normaal doen met ruim handel. Dingen ruilen voor anderen producten. Waar iemand goed in is. Kwaliteiten van andere waarden.
Normen en waardes die geƫerd worden en gerespecteerd.
Het lijkt tegenwoordig wel dat je echt alles moet betalen en niets meer gratis kan krijgen.
Hier gaan mijn nek haren regelmatig overeind van staan. Ik vind geld een verschrikkelijk middel. Kijk hoeveel landen er door kapot gaan en hoeveel mensen er voor geld zijn vermoord.
Nou wil ik niet zeggen dat ruilhandel alles is maar toch. Je betaalt dan met diensten of producten waar je goed in ben. Of je gaat het leren bij iemand en daar voor bied je als betaling hulp aan en doe je allerlei klusjes.
Als ik dan ook kijk hoeveel geld we kunnen doneren aan andere landen en niet kijken naar mensen die hier in ons eigen land het slecht hebben. Nee daar lopen de meeste mensen hard aan voorbij.
Kijk eens rond. Help andere mensen als je dat kan op wat voor manier dan ook.

Geld vind ik koud en hard. En als je het niet heb heb je niets. Heb je te veel dan heb je mensen om je heen die alleen maar met je bevriend zijn vanwege het geld. Tuurlijk zijn niet alle mensen zo absoluut niet. Maar heel veel wel.
Heb je net genoeg dan wil je meer omdat je dan luxe artikelen wil kunnen kopen.
Nee echt geld en ik zijn geen vrienden. En instanties die geld van je willen al helemaal niet.

Sorry als ik hier mensen mee beledig maar zo voel ik het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten